16 November 2010

SUP AYAM KAMPUNG

Assalamualaikum...

Mari memasak??
hrmmm..
knpe ye??
hari ni aku memasak utk lunch..
masak pe??
aku blaja buat sup ayam kampung..
gabungan resepi dr Kak Nurul n Ummi..
so hasilnye??
S.E.D.A.P!!!
hehehe...
Ku mkn smpai hirup kuah sup td..
xpenah ku mkn sup smpai mcm 2 skali,,tp yg aku masak td.....
hihi..
Terase bangga d ctu..
ummi,,jgn jelez ye..hehe..

Rupe2nye,,x susah pun nk buat sup..
aku je yg mlas nk blaja..hehe..
itulah TFTD...


Resepi sup aym kg :
1stly sdiakn bhn2nye dulu..
- ayam kampung
- bwg besar (di hiris)
- cili ( di ketuk)
- halia (di hiris)
- bwg putih ( di ketuk)
- bwg merah (di kisar)
- asam keping
- perencah sup
- bunga lawang,kulit kayu manis,cengkih
- ubi kentang (klau perlu)
- garam,gula secukup rasa
- daun sup
- air

cara penyediaannya :
1) panaskn minyak dlm periuk.
2) dah panas,tumis bwg bsr,bwg putih,halia,cili,bunga lawang,
kulit kayu manis,cengkih n bwg merah yg dikisar sampai garing/naik bau.
3) masukkan perencah sup + air sdikit.
4) masukkan ayam n kacau hingga sebati.
5) lbh kurang 5 mnit lps 2,msukkan air scukupnya..
6) masukkan ubi kentang, asam keping,garam n gula scukup rase..
7) biar sehingga mendidih supaya aym n ubi empuk n masak.
8) tabur daun sup n sedia utk di hidang..
hehehehe..

itulah bahan2 n cara2 aku msak sup aym td..
myb lain org,lain cara kn..
selamat mcuba..
huhu..

Besok,,blaja buat kuah kacang utk nasi impit plak
sempena mnyambut AIDILADHA..

''SALAM AIDIL ADHA''
kpd smua muslimin n muslimah..
especially bt kwn2 MLT sem3
n
dak2 umah B-3/1..


No comments: