02 July 2012

TUMIS AIR SAYUR BAYAM MERAH

Assalamualaikum w.b.t

Tadi lunch, aku masak sayur bayam. Tumis air je.. Semalam akak aku beli seikat bayam merah.. So, tumis air je la kan.. Senang n simple jew.. Ini pun kali pertama aku masak.. Sebelum-sebelum ni mana pernah masak pakai sayur bayam.. Aku tak pernah makan pun..hehe.. Jadinya, try n error je la kan.. Masak macam nak buat tumis air sayur-sayur lain jugak.. Pepandai la modified jugekss.. T___________T

Bahan-bahan : 
Bayam merah (4 org makan)
Bawang merah - 2 ulas (ditumbuk kasar)*
Bawang putih - 3 ulas (dihiris)*
Cili padi - 3 biji (ditumbuk kasar)*
Ikan bilis - segenggam (ditumbuk kasar)*
Air
Garam perasa secukupnya

Cara masak : 
Mula-mula, potong batang bayam yg keras tu n daunnya, bersihkan dan toskan. Panaskan periuk dan letak sedikit minyak masak. Minyak dah panas, tumis bahan-bahan bertanda sampai garing/naik bau. Pastu masukkan air sebanyak separuh periuk (tak perlu terlalu banyak air, agak2 sendiri la ya!). Biarkan sehingga mendidih dan perasakan dengan garam ++ secukupnya (garam tak perlu banyak sebab ikan bilis dah masin). Dah mendidih, masukkan sayur bayam dan reneh sampai dah agak2 masak (tak perlu lama-lama masak bayam). Tutup api dan sedia untuk dihidang..

Ihsan@google


Okeh.. Itu cara aku masak.. Mungkin anda-anda di luar sana lain pulak kan.. Ikut citarasa masing-masing.. Dah siap masak, hidang dengan nasi puteh panas2, ikan cencaru goreng + udang goreng n budu.. Memang superb!! Hancus diet aku sebab ada penambah selera --> B.U.D.U  T______T


sekian.



"Dinner- KFC wif  mereka"






No comments: