24 December 2011

AKU PASTI DATANG

Assalamualaikum...




Semalam aku baca cerpen ni,'' AKU PASTI DATANG ''. Sangat2 tertarik dengan jalan ceritanya. Tersenyum sorang2 je bila baca cerpen ni. It's juz a simple lovestory but very2 meaningful. Apa yang menariknya dlm cerita ni adalah si jejaka tu propose si gadis wlaupun bru kenal tak sampai 1 jam. Walaupun   tak kenal, si gadis terima. Ada la sebab2nya tu. Kalo nak tau, baca cerpen ni sendiri ea. hihi. Aku juz nak share 1 scene yg sgt2 menarik bagi aku. Alkisahnya selepas mereka bertunang n si jejaka tu decide nak percepatkan perkahwinan mereka. Si jejaka tu ckap kenapa dia nak kawen cpat2 sbab...

“Cinta secara Islam hanya satu iaitu perkahwinan.
 Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin.
 Itulah cinta sakral dan qudus. 
Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan.
 Inilah kemuliaan agama kita,Islam…
Fatini. Apabila Islam melarang sesuatu perkara,
tentulah ia digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. 
Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin,
ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. 
Itu pesanan seseorang pada saya. 
Saya dah jatuh suka pada awak sebab tu saya cepat-cepat pinang awak.”

sambung lagi..

“Biarlah hubungan kita halal di sisi Allah SWT. 
Saya nak awak selalu dekat dengan saya. 
Selagi kita belum kahwin, selagi tu saya tak dapat nak perhatikan awak selalu.”

Sweet sgt ungkapan2 tu kan. Wondering if ada lagi lelaki mcm tu dlm dunia ni skrg. hihi.. Mungkin ada lagi kot. So, tu la je la motif aku bercerita psal cerpen ni. Sekadar perkongsian bersama. hehehe. Thumbs up to writer - LIYA ZAFRINA - Sape2 yg berminat nak baca cerpen ni, boleh klik di sini ye -- AKU PASTI DATANG.. So, kepada sahabat2 di luar sana, kalo dah bercinta sakan tu, fikir2kanlah ke arah kebaikan plak ye. Nawaitu bercinta tu utk apa sbenarnye ye. hehe. Tepuk dada, tanya iman. Sama2 beramal 'Amar Makruf, Nahi Munkar'. P.E.A.C.E !! ^^



" Yg HARAM tetap HARAM "


2 comments:

fallenmoon ( Liya Zafrina ) said...

Tiba-tiba hari ni tergerak nak blogwalking :D Hehehe! Tak sangka ada orang promote cerpen ni <3 Terima kasih awak :D Terharu sangat. Moga awak mendapat cinta yang halal di sisi Allah SWT :)

May Allah bless you always.

cik TUAN ^^ said...

LZ: sama-sama..semoga bertambah idea-idea yg mantop tuk hasilkan lagi cerpen ya!! tq :)