20 February 2012

DINNER

Assalamualaikum wbt..

Kali ni aku nak bercerita pasal makanan pulak..
Tadi first time aku blaja wat LEMPENG a.k.a pancake..
Hahaa..pankcake la sgt kn..
Resepi?? 
Konpem-konpem la from internet..
(padahal nk save kdt.call mie bila perlu je..adehh)
So,dgn semangat bkobar-kobar..
Aku ngn housemate masuk la dapur..
Housemate aku wat cucur bilis,aku wat lempeng..
ngeh3x

Resepi lempeng org bujang :
1. Tepung gandum 
2. Air
3. Garam + Gula

Cara-cara :
1. Masukkan sume bahan2 di atas ke dalam mangkuk besar.
(sukatan ikut citarasa masing2 ye)
2. Kacau campuran sume tu smpai sebati.
(Manual by hand sbb xde blender nk kisar kasi cepat sebati..)
kui8
3. Letak sedikit madu utk extra sedap..hahaaa
4. Panaskan kuali N sapu sedikit minyak.
5. Bila kuali dah panas, amik 1 senduk tepung tadi n tuang atas kuali.
(makesure jadi bentuk bulat)
6. Goreng macam biase N bila dah garing n kekuningan, ANGKAT laaa..

Wah wah wah..
gaya bercerita mcm senang sgt je kan..
TAPI..
Aku punye first N second trial K.O.
HANCUS lempengku sbb melekat kt kuali..
huwaaaaa..
Nampaknya kuali 1 N 2 boikot aku..
Kali ketiga buat barula menjadi..
TQ 3rd kuali sbb bg kerjasama pada i..
kwang3x

1st N 2nd trial. HANCUS
(mcm telur dadar je)

3rd trial.. 
(kembang semangkuk..hihi)


Cucur bilis Nisah

Our dinner
(Lempeng + sambal sardin + cucur bilis + teh 'O' panas)


Alhamdulillah..Kenyang jugak dgn mkn2 mcm ni je..
Kerana nak wat lempeng, 3 kuali aku pakai..
hihihihi..
takpe..usaha tangga kejayaan..


p/s : Future mother-in-law, jgn segan2 nk wat sy as a future daughter-in-law erk.. huhuhu.. O,o



'Solat berjemaah'


3 comments:

Anonymous said...

bru bljar buat lempeng ke? hihi

Anonymous said...

lempeng hancus nmpk sedap je..
cik ija~

cik TUAN ^^ said...

Anonymous : aah..bru blajar wat..sblm ni mkn yg sgera je.. ;p

cik ija : hahasa.. :)