27 July 2012

BERBUKA BERSAMA MERTUA

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah. Syukur ke hadratNya kerana masih lagi berpeluang untuk menikmati bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Dah nak masuk 7 hari kita berpuasa. Cepat je masa berlalu sekarang. Semoga setiap hari dipenuhi dengan ibadat-ibadat sunat yang besar ganjarannya. Amin..

Okes. Berbalik pada tajuk entree kat atas tu.. BERBUKA dengan MERTUA??? Bila kau kawin cikTuan oi?? hehe.. Saja je buat gempak (gempak ker??).. Sebenarnya mertua akak aku la.. Tadi pertama kali berbuka dengan keluarga sebelah abang ipar aku. Dah tiga kali berbuka dengan famili aku, so kali ni belah sana pulak. Nantikan ada yang tarik muncung berdepa-depa.. hihi.. Hajat di hati taknak folo, tapi macam tak sanggup pulak kan kena tinggal n berbuka sorang-sorang.. So, pegi jela.. Bukan jauh sangat pun dari umah akak aku ni. Ajil - Felda Jerangau, tak sampai setengah jam pun.. Sama je jarak kalo balik umah famili aku. 

Lebih kurang pukul 6 lebih bertolak, singgah tepi jalan beli kuih itu ini, dekat pukul 6.40 petang sampai sana. Turut sama balik berbuka famili akak sulung abang ipar aku je. Nasib tak ramai, kalo tak segan jugak aku nih.. ngee.. So, total semua yang ada berbuka tadi aku, akak aku, abg ipar aku, anak-anak buah aku 4 org, akak ipar akak aku, biras akak aku, anak buah akak aku sorang n mak mertua akak aku.. Itu je.. Tak riuh sangat la.. Menu berbuka tadi pun simple je, masakan kampung.. Nasi putih, masak lemak pucuk ubi, ayam kampung goreng kunyit, ayam bandar goreng kunyit (utk mereka yg tak makan ayam kmpung), rojak perut, bubur lambuk, budu, kuih muih, kurma, air tebu, n air laici.. Sangat-sangat  menyelerakan walaupun makanan kampung je.. Semua aku bedal kecuali budu.. (segan sebab jauh sangat nak amik padahal feveret tu) kuikuikui.. Makan pun cover-cover je.. Kalo kat umah sendiri, semua benda aku capai je..hakhakhak (buruk perangai).. Dengan famili mertua akak aku pun dah segan-segan malu-malu, nanti kalo dengan bakal famili mertua sendiri macam mane?? hewhewhew (taknak bayangkan lagi ~,<) Tadi pun dah macam apa je, kejap-kejap di pelawa makan itu n ini.. "Fatin, makan la sayur tu.. Tak makan ke sayur tu?", "Fatin, tambah la lagi nasi tu..", "Fatin, tak makan bubur lambuk ke?", "Fatin, nak air apa?", " Fatin, fatin fatin..."(yg ni takde pun dlm dialog).... hikhik.. Dan reaksi aku, " Ya, ya, nanti makan.." Asik-asik angguk kepala je... Suara? Hampir tak keluar.. huhu.. Nebes mak... Takkan semua nak sumbat time tu jugak.. Pecah perut ai tau.. (yeke??)

Haha.. Agak pemalu di situ yer.. Adoi.. Sabar je la kalo dapat menantu macam aku ni.. Pemalu yg amat!! :P Oh tidak... Takpe, lambat lagi giliran aku.. Boleh praktis lagi.. kuakuakua.. Oh ya, lepas terawih tadi, pekena durian 2,3 bijik.. Memang superb la.. Sedap giler.. Segala macam makanan yang ada, aku telan je.. Amik hati tuan rumah.. hehe. So, nilah je motip aku karang panjang lebar entree kali ni.. Takde pun yang gempak-gempak sebenarnya.. @_@ Yang penting besok nak shopping.. Gaji dah masuk!! heheee

Bagi mereka-mereka yg dah kawen or bakal kawen or tak kawen lagi, meh kita layan cerpen ni.. Cerita ni tahun lepas punya, tapi saja-saja je nak flashback.. "RENDANG MENANTU" Walaupun raya lambat lagi, kot-kot ada yang nak praktis, layan jelah cerpen ni ya!! 




"Pesanan berbuka dari Dia"
Bahagia




No comments: